Pinguins in kaapstad!?! - Reisverslag uit Boksburg, Zuid-Afrika van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu Pinguins in kaapstad!?! - Reisverslag uit Boksburg, Zuid-Afrika van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu

Pinguins in kaapstad!?!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

01 December 2009 | Zuid-Afrika, Boksburg

Na al die weken kei hard werken aan ons project, zijn we afgelopen donderdag op onze zuurverdiende vakantie gegaan naar Kaapstad. Met zijn 3jes begonnen we aan dit grote avontuur, Annette, Ramon en ik. Ze hadden me wel eerst over moeten halen om in een hostel te slapen, want ik had gezworen dat nooit te doen, maar na het zien van die belachelijk hoge prijzen van de hotels was ik toch overgehaald.
Donderdag ochtend zijn we vertrokken in alle vroegte vanuit Johannesburg. Om 9 uur ’s ochtends stonden we al in Kaapstad, ja het is maar 2 uur vliegen valt best mee. We zijn eerst naar ons eerste hostel gereden met onze hollandse oranje bolide. Het hotstel zat lekker centraal gelegen in Long Street, de grootste uitgaansstraat van de stad. We hebben heerlijk gelunchd in het pitoreske Churchstreet en wat souvenirs kraampjes bekeken. Daarna zijn we wandelend naar een Joods museum gegaan, lekker cultureel maar niets aan helaas. En we zijn naar een holocaust museum gegaan. Dit was wel heel erg interessant en mooi, maar onze dag zag er een beetje triest uit bij elkaar met al die geschiedenis musea. Toen hebben we nog een hele lange wandeling gemaakt naar District Six, dit is een wijk in Kaapstad die rond 1966 platgewalsd is vanwege de apartheid. Het bleek toch iets verder weg te zijn dan verwacht dus we hadden besloten de volgende dag terug te gaan met de auto. Aan het einde van de middag zijn Annette en Ramon naar een winkelcentrum gegaan voor een heerlijke cocktail in de zon en heb ik lekker van de zon genoten op ons balkon in het hostel. Die avond zijn we echt Zuid Afrikaans gaan eten in een Cubaans restaurant :S . en daarna moesten we van Ramon mee op stap. Annette haakte helaas al heel vroeg af maar ik en Ramon zijn als echte diehards door gegaan tot laat in de avond/ vroeg in de ochtend. Het hostel waar we in sliepen was erg rumourig en normaal gesproken zou ik ook geen oog dicht doen maar dit keer sliep ik als een blok, al ben ik wel ’s nachts onderin het stapelbed gaan liggen in plaats van boven omdat ik bang was uit bed te vallen haha.
Met een kater en met heel veel goede zin zijn we de volgende ochtend om 9 uur op gestaan om weer lekker cultuur te gaan snuiven in kaapstad. We begonnen met een heerlijk katerontbijt in een echt Afrikaans tentje (dit keer wel echt Afrikaans) en daarna zijn we naar een of ander paleis gereden voor de wisseling van de wacht die schijnbaar hilarisch! Moest zijn. Toen we daar aan kwamen was er helaas geen wisseling die dag dus dat hebben we moeten missen. Toen zijn we naar het Distric Six museum gegaan om een beter inzicht te krijgen over de platgewalste wijk. Maar jammer genoeg werden we niet echt veel wijzer van het museum en ook toen we even later naar het district zelf reden kregen we no g niet echt een idee van wat er gebeurd is in die tijd. Daarna zijn we naar de Tafelberg gereden waar we met een kabelbaan naar het topje van de berg konden voor een echte hike (jaja ik doe tegenwoordig ook aan hiken). Eindelijk aan de top gekomen, had Annette al contact gelegd met een aantal Chinezen (van een jaar of 45) en zij waren erg enthausiast bij het zien van westerse meisjes, want ze wilden allemaal één voor één op de foto met Annette en toen ze met haar klaar waren wilden ze met mij op de foto. We lagen compleet in een deuk. Na de Tafelberg was het al laat in de middag en zijn we gaan douchen en gaan eten. Dit keer zijn we naar de haven gereden voor een heerlijke verse vis.
Zaterdag stond Kaap de goede hoop op de planning dus zijn we lekker vroeg aangereden zodat we de toeristische route konden rijden. We zijn helemaal door de bergen gereden en we kwamen weer langs de Tafelberg (die ik even niet herkend had) en toen we ongeveer 45 min onderweg waren was de weg afgezet en moesten we weer helemaal terug. Toen we eindelijk weer op de goede weg zaten ging het allemaal redelijk snel en hadden we al gauw onze eerste stop bij Boulders bay, waar de pinguins leven. Ik kon het haast niet geloven, pinguins in Zuid Afrika maar ze zijn er echt! En ze waren zo schattig! Daarna zijn we naar een ander strandje gegaan om te zonnen, want je mag niet bij de pinguins op het strand liggen (en je mag ze ook al niet knuffelen). Nadat we lekker bruin geworden waren zijn we doorgereden naar Kaap de goede hoop. Daar aangekomen blijkt dat je een hele lange wandeling door de bergen moet maken om er te komen. Dus wij lieten ons niet kennen - en ik hou wel van een beetje hiken ;) - en we zijn in de brandende zon de berg opgeklommen. Ongeveer 1,5 uur en een hele hoop traptredes later kwamen we erachter dat dat niet kaap de goede hoop was, grrrrr. Maar gelukkig was de kaap goed te bereiken met de auto.
Die avond zijn we gaan eten bij Mama Afrika een traditioneel Afrikaans en beetje commercieel restaurant in Long Street, en het was heel lekker. We zijn ook nog even op stap geweest maar we waren heel moe van alle mooie indrukken van die dag. We sliepen die nacht in een ander hostel dat wel een stuk beter was dan het eerste en vooral een stuk rustiger.

Na een heerlijk en goedkoop ontbijt zijn we zondag aangereden naar de wijnlanden van kaapstad. Deze liggen om de hele stad heen en staat bekend om zijn mooie natuur en heerlijke wijnen, dus daar moesten wij eens gaan kijken. Eerst zijn we naar een cheeta farm in Spier gereden waar we echte cheetas gezien hebben. Toen zijn we doorgereden naar de wijnlanden. Na een paar uurtjes, ik had voor het eerste gereden jaja, kwamen bij een mooi wijngoed aan in Tulbag waar we, onder het genot van een fles wijn, een heerlijke lunch hebben gegeten in de zon. Daarna zijn we doorgereden met het idee om bij nog een paar wijnboerderijen te stoppen maar de route was zo mooi dat we nergens meer gestopt zijn, ook was het zondag en was er bijna niks open. ’s Avonds zijn we naar Stellenbosch gereden waar we een hostel geboekt hadden en waar we in een studenten restaurant wat gegeten hebben. Het laatste hostel was niet echt heel erg goed. Wel hadden we een twee persoonsbed op de kamer waar Annette en ik samen ingelegen hebben. Annette kon de hele avond niet van mij afblijven en ik werd wel drie keer wakker omdat zij mij vastpakte, haha, zij wist nergens iets van de volgende ochtend en Ramon was alleen maar jaloers dat hij niet bij haar in bed lag.

Maandag ochtend zijn we weer richting Kaapstad gereden omdat we een tripje naar Robbeneiland geboekt hadden. We kwamen net op tijd aan bij de boot omdat we nog achter een cola blikje voor ramon aan moesten. Eenmaal op de boot leek dat ding niet vooruit te komen, er waren twee boten en wij hadden de sloomste gekozen. Op het eiland kregen we eerst een rondleiding. Voor de gene die niet weten wat Robbeneiland is; dat is het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar vast heeft gezeten. Op dit moment wonen er nog ongeveer 100 mensen op het eiland die allemaal ex gevangenen of ex cipiers zijn van de gevangenis. Het was heel interessant te zien hoe de gevangenis en het eiland eruit zien op het moment. Natuurlijk hebben we ook de cel gezien waar Nelson Mandela ingezeten heeft en het leuke was dat de gene die de rondleiding gaf ook een ex gevangene was en goed kon vertellen over zijn tijd in de gevangenis.
Op de terugweg kozen wij ervoor om de snelle boot terug te nemen omdat we meteen door moesten naar het vliegveld. Kotsmisselijk verlieten wij na 25 minuten de boot om helemaal duizelig op zoek te gaan naar onze auto en naar het vliegveld te rijden. We waren maar net op tijd maar we hebben het gehaald.

En nu ben ik weer op kantoor want het project moet toch af.

ook deze keer heb ik een heleboel fotos gemaakt, ze zijn heel leuk.

groetjes Inge

• 01 December 2009 - 16:51

Paula:

Hee Ing! Ha, ik ben de eerste! Leuk om weer wat van je te lezen:)
    Fijn dat t allemaal goed gaat daar. Leuk he, die hostels, vond je toen in Barcelona ook al zo'n goed idee;)
    Ga nu even foto's kijken. Veel plezier nog daar! liefs

• 01 December 2009 - 20:17

Juliette:

He Inge!! Leuk om je verhaal weer te lezen! Geniet maar lekker van die vakantie! tot binnenkort! xx

• 02 December 2009 - 19:44

Alex:

Hoi Inge,

Leuk dat je zoveel ziet en mee maakt. Je hoeft ook nog niet jaloers op ons koude kikkerlandje. stuur wat warme straaltjes naar ons toe.
    Geniet nog lekker van je tijd, Groetjes uit Deurne