Lang leve de koningin!! - Reisverslag uit Peking, China van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu Lang leve de koningin!! - Reisverslag uit Peking, China van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu

Lang leve de koningin!!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

02 Mei 2010 | China, Peking

Hoi allemaal,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb maar hier is dan eindelijk weer bericht uit China.
Zoals jullie wel zullen weten is de expo dit weekend begonnen, en dat is te merken ook! De stad zat al vol met Chinezen maar nu puilt ie helemaal uit. Ook in het hotel is er veel veranderd sinds een paar weken, de security is een stuk strenger, de prijzen een stuk hoger en het hotel een stuk voller. Wel leuk hoor verder. Afgelopen vrijdag was de grote opening de hele stad stond op zn kop en je kon je kont niet keren zonder een Chinees te raken, maar je kunt dan toch weer mooi zeggen dat je bij de Pearl Tower stond op het moment dat de expo geopend werd.
Natuurlijk is afgelopen vrijdag koninginnedag ook niet stilletjes voor bij gegaan. We zijn met een groep eerst naar O’malleys gegaan, waar het volgens iedereen te doen was die avond, maar dat viel een beetje tegen. Wij dachten op een groot koninginnedag feest binnen te stormen, maar in plaats stonden we in een bijna lege kroeg en de mensen die er waren keken ons aan of niet helemaal goed bij ons hoofd waren. (aangezien een groot gedeelte van de groep al het oranje uit de kast getrokken hadden dat ze maar konden vinden). Na een paar biertjes en het hele repetoir van Guus Meeuwis gezongen te hebben zijn we toch maar naar een andere kroeg gegaan. Ook die bar was niet op de hoogte van de verjaardag van onze koningin, maar daar waren in ieder geval nog mensen.

Op donderdag avond ben moest ik werken tot 22.30 en ik was net bezig mij collega’s uit te leggen wat “queensday” nou eigenlijk inhoud toen in een keer een hele stoet Nederlanders het hotel in kwamen lopen, geheel in kostuum met pruiken, brillen en toeters. Mijn collega’s wisten niet wat ze overkwamen maar ze vonden het heel spannend. Toen de Nederlandse gekte een praatje met mij aan de balie kwam maken, probeerde één van die mensen mijn collega het woord koninginnedag te leren. Ik zei tegen hem dat hij dat niet kende maar hij kan wel; Oh denneboom zingen. Toen heeft mijn Chinese collega tegenover de Nederlandse groep het liedje Oh denneboom uit zijn hoofd gezongen. Moet je eens zien wie er dan raar staan te kijken haha.

De volgende dag ben ik Chantal gaan op zoeken in het ziekenhuis samen met Jenny en Michel. Zij ligt al meer dan een week in het ziekenhuis voor een amandel ontsteking en het ging niet zo goed met haar, dus zijn wij haar maar even op gaan vrolijken. Jenny en ik kwamen aan in het ziekenhuis en we schrokken ons werkelijk een hoedje. Wat een vieze volle zooi is het daar. Overal lagen, zaten en stonden mensen. Mensen die niet zo veel geld hebben liggen op de gang en in plaats van dat ze verzorgd worden door zusters en dokters, was de familie in de weer voor de patient. Ik heb echt nog nooit zoiets gezien. Gelukkig kwamen we er toen achter dat Chantal niet in dat gebouw lag maar dat er nog een apart gebouw is voor “rijke” mensen. Dit gebouw was echt een stuk beter dan die andere, maar voldoet nog lang niet aan de standaarden die we in Nederland gewend zijn. Het is maar te hopen dat me niets overkomt hier.

Na het ziekenhuis bezoek ben ik met een paar man gaan eten in een Japans restaurant. Maar dan niet een gewoon restaurant, maar echt een van top klasse. Het was deze week restaurant week in Shanghai waardoor je in veel top restaurants een goedkoop menutje kon krijgen. Dus dit moesten we toch even uit proberen! Na vele wijntjes ben ik daarna op z’n kop de taxi ingegaan naar huis.

Vandaag is het 30 graden of zo in Shanghai en ben ik lekker op mijn vrije dag naar het park gegaan. Jurkje aan, grote zonnebril op mijn snufferd en factor 30 op mijn lichaam en daar zat ik dan midden op een grasveld in de zon. Voor ons Nederlanders iets heel gewoons, maar voor die Chinezen een ware attractie. Hier ga je namelijk niet in de zon zitten, maar blijf je er zoveel mogelijk uit en als de zon dan echt niet te vermijden is, neem je een parasol mee of je beschermd jezelf door je hele lichaam te bedekken met kleding stukken inclusief je hoofd! Dus die Chinezen keken hun ogen uit toen ik daar zat en de één na de ander kwam me vragen of ze met mij op de foto mochten. Ik heb geen idee wat daar nou zo interessant aan is, maar goed ik doe wel even een pose.

voor nieuwe fotos kijk: http://nl.fotoalbum.eu/ingebouwmans
week 8 zijn alleen maar fotos van tuinen en temples, week 9 en 10 zaten we aan de waterpijp

x Inge

  • 02 Mei 2010 - 16:35

    Juliette:

    Heey! wat leuk dat je toch nog koninginnedag hebt kunnne vieren!! Hier was het ook echt weer gezellig in Eindhoven :)
    Geniet er nog van! Xxx

  • 02 Mei 2010 - 16:41

    Jolieke:

    Gelukkig toch nog een beetje Oranje Boven in Shanghai! Klinkt erg gezellig :)
    Je hebt mooie foto's gemaakt. Geniet nog van 't mooie weer! Geen last van de smog? xx Jolieke

  • 02 Mei 2010 - 16:42

    Jolieke:

    Gelukkig toch nog een beetje Oranje Boven in Shanghai! Klinkt erg gezellig :)
    Je hebt mooie foto's gemaakt. Geniet nog van 't mooie weer! Geen last van de smog? xx Jolieke

  • 04 Mei 2010 - 20:03

    Pap En Mam:

    Hoi Inge,
    In Shanghai is het al een stuk warmer dan hier. We hebben veel regen gehad in het weekend en hopen dat als we in China zijn het weer wat beter is. Niet te veel aan de waterpijp zitten. Het was gezellig zo te zien.
    Groetjes

  • 07 Mei 2010 - 22:16

    Jo En Joke:

    Inge boeiend om je verhalen te lezen.zo steken we nog eens iets op over die chinezen.Ik hoorde dat chinezen moeiteloos veel op hun hurken zitten.Zie jij dat ook.(hoor ik wel als je terug bent)Al met al een geweldige ervaring voor jou.Geniet en ervaar
    Groetjes

  • 10 Mei 2010 - 21:45

    Rob Joppe:

    Hallo Inge,

    Onze dochter doet "international bussiness and management studies" op Avans Hogeschool. Zij wil voor stage naar China, maar heeft helaas nog geen stageplek gevonden. Heb jij misschien tips?
    We horen graag van je.
    rob_joppe@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 15 Nov. 2008
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 31516

Voorgaande reizen:

26 September 2010 - 28 September 2012

Shanghai

19 Februari 2010 - 18 Augustus 2010

Management stage China

20 September 2009 - 19 December 2009

Project Zuid Afrika

06 Februari 2009 - 14 Juli 2009

Mijn eerste reis

14 Oktober 2012 - 30 November -0001

wonen en werken in Dubai

Landen bezocht: