Spijkerpoepen met Chinezen - Reisverslag uit Peking, China van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu Spijkerpoepen met Chinezen - Reisverslag uit Peking, China van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu

Spijkerpoepen met Chinezen

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

23 Maart 2010 | China, Peking

Hoi allemaal,

Mijn eerste maand in Shanghai is voorbij. Tijd gaat snel als je het leuk hebt.

Ik heb afgelopen weken weer lekker mee profiteren van de leuke maar toch wel aparte Chinese cultuur. Zo vond afdeling personeelszaken het een leuk idee om met alle trainees op pad te gaan om Shanghai te bekijken. Dus wij, Inge en ik, met een bus vol Chinese trainees op weg naar het Shanghai museum voor een dagje cultuur snuiven. leuk zo'n museum zou je zeggen, hangt daar een hele collectie Europese kunst?! JA DAAR KOMEN WE NIET VOOR NAAR SHANGHAI. Na een uurtje rond gekuierd te hebben mochten we met de hele kudde weer de bus in, op naar de volgende locatie. We hebben een uur lang rond gereden door Shanghai en alle toeristische attracties vanuit de bus bekeken en toen door gegaan naar een restaurant. Het was maar goed dat we gingen eten want alle andere trainees waren in slaap gevallen in de bus haha, maar ja die slapen dan ook 's nachts in een slaapzaal met 15 man dus ik neem ze niets kwalijk. Inge en ik hadden niet zo'n hele hoge verwachtingen van de lunch aangezien de eet gewoontes van de Chinezen nogal apart is, maar het viel allemaal reuze mee. gewoon ogen dicht doen en eten maar!!!!
we waren overigens wel een hele attractie voor de andere trainees, die nog nooit een westerling van dichtbij hadden gezien en al helemaal niet op en top met stokjes en al.
Na de lunch zouden we naar een park gaan waar we wat activiteiten zouden doen en even rond mochten wandelen. Wij helemaal blij want het was hartstikke mooi weer, gaan we met activiteiten en al in de schaduw staan!! de activiteiten bestonden voornamelijk uit spelletjes die bij ons in de volksmond gewoon tikkertje, verstoppertje en spijkerpoepen worden genoemd, maar enkele Chinese collega's wilden ons haarfijn uitleggen dat die echte Chinese spelletjes waren, TUURLIJK :S. Gelukkig bleven we gemotiveerd omdat er ook prachtige prijzen te winnen waren zoals, tandenborstels, tandpasta, zeep en shampoo. en om het kinderfeestje compleet te maken werd er onbeperkt snoepgoed uitgedeeld.

Helemaal gesloopt zijn we om 17.00 uur weer terug naar het hotel gegaan waar we onszelf gewoon weer 23 jaar te voelden. Iedereen ging zijn eigen weg, Chinese trainees naar de slaapzaal en Inge en ik naar ons 2 kamer apartement op de 30e verdieping. Wat is het leven toch oneerlijk.

Afgelopen weekend ben ik weer lekker het uitgaansleven van Shanghai gaan verkennen. Vrijdag avond ben ik eerst afgereisd naar Shanghai country side. oftewel het hotel van Annette. Het kost me 1,5 uur met de metro en taxi om daar te komen (nog ietsjes verder en je ziet Nederland al weer liggen) maar dan heb je ook wat. Heel mooi hotel en hele leuke maar wel Chinese buurt. We hebben lekker sushi gegeten en daarna wilden we op stap gaan. helaas was de hak van mijn schoen afgebroken door al dat reizen dus die moesten we even laten maken. Wij met z'n tweeen zo'n Chinese toko binnen gestapt en vol enthousiasme gewezen naar mijn hak, bleek die beste man ons te begrijpen. Hij was zo blij dat hij ons mocht helpen dat hij begon te klappen en te schreeuwen van blijdschap. Hij was zelfs zo blij met ons dat we niet hoefde te betalen alleen een hand was voldoende, maar dat doe ik hem niet aan dus ik gaf hem toch wat geld.

Zaterdag zijn Annette en ik naar de tailor market geweest om daar weer wat zomer jurkjes voor noppes te laten maken. Ik weet nog niet of ze mooi zijn want we gaan ze zaterdag pas ophalen.

Zondag ben ik met Inge de hele dag op pad geweest naar een Franse wijk. Het zag er heel erg mooi uit op het plaatje, inclusief terrasjes en al maar het bijna niet te vinden. Na uren rond te hebben gewandeld en verschillende winkeltjes leeggekocht te hebben kwamen we uit bij, wat wij dachten, het park. Dus wij kaartjes kopen en we werden mooi door een bewaker door de deur geleid (deur??? een park heeft toch geen deur) nee dat bleek. Voor we het wisten stonden we in een museum over weet ik veel wat. Dus wij, in snel trein tempo door dat museum heen gerend, maar zo makkelijk kwamen we daar niet vanaf. De bewakers stonden erop dat we alle kamertjes gehad hadden grrrrr.

Weer een half uur verder staan we dan eindelijk in het park. Op naar de terrasjes. Helaas was er in het park maar één terrasje en dat was al volgepropt dus nog geen heerlijke vinos voor ons. Toen zijn we maar naar een andere wijk gegaan waar we verdergeshopt hebben en heerlijk Japans gegeten hadden. 's avonds nog een biertje met Lieke en Lichelle in de Flying Fox en ons weekend zat er weer op.

Dus zoals jullie zien, ik leef nog! alles gaat prima, heb het erg naar mijn zin en kan niet wachten tot het weer weekend is. Maar eerst nog een paar daagjes vollebak werken.

fotos: http://nl.fotoalbum.eu/ingebouwmans

x uit China

• 23 Maart 2010 - 14:20

Juliette:

Lekker hoor sushi en terrasjes! Hier begint het weer gelukkig ook wat beter te worden! Geniet ervan! Xx

• 24 Maart 2010 - 19:11

Papa:

Hoi Inge,
    Goed om te lezen dat het nog steeds goed gaat daar. Een zorg minder voor ons.
    Groetjes
    Papa

• 26 Maart 2010 - 16:51

Jolieke:

Lekker op terrasje in the french connection! Klinkt goed!
    Heb je veel last gehad van die stofwolk vanuit Beijing?
    Geniet-ze! XX

• 26 Maart 2010 - 19:33

Myrt:

Klink goed allemaal meis! Lekker Hollandse spelletjes doen aan de andere kant van de wereld :D veel plezier verder daar! x Myrt

• 29 Maart 2010 - 14:39

Annette:

Goed dat ik je verhaal nog even lees..was die beste man de schoenmaker alweer helemaal vergeten haha ;)

Ik moet ook maar weer eens een verhaal gaan schrijven jij bent daar toch wat beter in :)

Tot Snel! X

• 02 April 2010 - 08:12

Jan En Marleen:

Hey Inge,

Zo te horen en zien gaat het super met jou. Leuke foto's en verhalen.

Twan is vanmorgen ook vertrokken naar zijn boot. Hij was hier gisteravond nog biertjes wezen drinken en zo te horen had hij er ook veel zin in.

Jij nog heel veel plezier. Het duurt nog maar 138 dagen dus geniet ervan!

Groetjessssss

• 03 April 2010 - 11:08

Martien En Ellie:

Hallo Inge.
    Hier een berichtje van ons.
    Hoe gaat het met je .
    Ik denk wel goed .
    Nou gisteren Twan weggebracht ,en vanmorgen een smsjes gekregen .
    Maar ik hoop dat hij het leuk gaat vinden .
    Maar met jou verder alles goed .
    Nou hier gaat het verder ook goed .
    Alleen veel water valt er hier maar ja je kunt niet alles hebben toch.
    Nou vele groetjes van hier Martien en Elie

• 03 April 2010 - 19:33

Stephan:

Heeeey die Inge,

Hier nog een berichtje uit Mierlo, mooi zo da je het goed hebt daar. Ben 1x in Canton (Guangzhou)geweest mooi om die herkenbare foto's te zien, zoals die fietsen helemaal volgepakt met piepschuim.
    Ook in het Hotel waar we sliepen waren van die trainees die enkel op het knopje van de lift moesten drukken, elke verdieping 1tje en dat maal 48 verdiepingen.

Nog een ontzettend goeie tijd daaro!!

Mzl Steef

• 04 April 2010 - 21:13

Petra En Rik:

Hey Inge,

Leuk om te lezen dat je je goed vermaakt tussen de spleetoogjes! Gelukkig maar! Geniet er maar goed van want voor je het weet zit het er weer op! XXXX