Mijn eerste week terug in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu Mijn eerste week terug in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Inge Bouwmans - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week terug in Shanghai

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Januari 2011 | China, Sjanghai

Hallo allemaal

Hier mijn eerste verslagje vanuit de lekkere lounge banken in de Wagas in Shanghai. Ik heb me weer helemaal gesetteld in deze grote stad en ben alweer helemaal gewend aan de miljoenen gele mensen om me heen. Als ik zo terug kijk op de laatste maanden is de tijd toch wel voorbij gevlogen en lijkt het alsof ik nooit weg geweest ben.

Maar goed, vorige week dinsdag ben ik dus vertrokken samen met Michel terug naar Shanghai. De vlucht was erg goed verlopen, voor ons wel tenminste. Het stel dat voor ons in de rij van de check-in balie stond (nadat ze waren voorgedrongen) was nog vóór we opstegen de bagage kwijt. Stel je voor dat ze niet waren voorgedrongen dan waren wij hoogstwaarschijnlijk onze bagage kwijtgeraakt, moet je toch niet aan denken als je je hele hebben en houden meegenomen hebt uit NL. Maar bij ons was dus alles goed gegaan.
Aangekomen in Shanghai werden we erg luxe opgehaald met de hotel limo door het hotel van Michel. We werden meteen naar zijn appartement gebracht (ik verblijf hier de eerste weken ook want ik kan pas op 23 jan in mijn appartement) Het appartement is prima en erg ruim alleen had het nog een grote poetsbeurt nodig. De eerste dag is vrij rustig verlopen want we waren allebei te moe om iets te doen.

Donderdag zijn we op pad gegaan om alle spullen van Michel's oude appartement over te verhuizen naar zijn nieuwe, maar wat blijkt; de appartementen liggen zóver uit elkaar dat toen we daar waren het alweer tijd was om wat te gaan eten dus we hebben alles toch maar weer daar gelaten en zijn lekker gaan hotpotten (hotpotten is een soort fondueën maar dan met bouillon ipv olie) Bij de hotpot waar wij altijd naar toe gaan worden buitenlanders echt op handen gedragen, elke keer als je iets wilt pakken of in het water wilt gooien komen ze je met tig man helpen. Na het eten zijn we naar een Nederlands cafe gegaan waar het drinken gratis zou zijn en ze rond zouden komen met patatje oorlog en frikandellen. Helaas bleek dat niet waar te zijn en moest je overal toch voor betalen maar ondanks dat hebben we een hele leuke avond gehad. Nu viel het ons ook voor het eerst op dat Michels appartement toch wel heeeeeel ver weg ligt.

Oudjaarsdag: Poging twee voor het ophalen van de spullen van Michel en wederom kwamen we in tijdsnood toen we eindelijk daar waren, voor je het weet is het weer tijd om te gaan eten. Ook dacht ik snel even naar de kapper te kunnen gaan om even mijn pony bij te laten snoeien (5 min werk). Dat ging ongeveer zo:

ik: You cut my pony?
kapper: yes, first wash.
ik: no,no,no just cut.
kapper: no first wash
ik: ok wash.

(mijn Engels is niet zo belabberd maar anders verstaan ze me niet)

Één uur later is eindelijk mijn pony geknipt, mijn haar gewassen, geföhnt en loop ik met een dikke bos krullen over straat :S
Het zag er allemaal wel leuk uit voor oudjaarsavond. Michel en ik zijn eerst heerlijk gaan eten bij ons favoriete sushi restaurant en daarna op stap gegaan met z'n tweeen in een bar (op grote hoogte) aan de Bund. We weten allebei niet meer hoe we thuis gekomen zijn, dus het zal wel een leuke avond zijn geweest.

1 januari begon pas heeel laat in de middag voor ons haha, dus niet zo heel veel meer gedaan.

2 januari zijn we de 2 vrienden en oud huisgenoot van Michel gaan opzoeken, Jaap en Roy. Die ons weer even flink hebben laten lachen om hun mooie verhalen over alle gebeurtenissen die in de afgelopen maand zijn gebeurd (lees: alle Chinese meisjes die ze wel, niet, bijna of een beetje opgepikt hebben)
Ja en daarna moesten we er toch echt aan geloven, we hebben het hele appartement gepoetst, geschrobt, geboend en zo flink laten glanzen dat je er pijn van in je ogen krijgt. Jaja ook in ons schuilt een echt Rita en Betsy met schort, bloemetjes jurk en rubberen handschoenen.
Daarna zijn we de buurt maar eens gaan verkennen, want we kunnen niet naar de andere kant van de stad blijven reizen voor elk klein dingetje. Maar wat blijkt: er is helemaal niets in de buurt van Michel's appartement, tenminste niet meer dan een locale supermarkt, wat chinese winkeltjes en restaurantjes waar geen Engels gesproken wordt en de metro die ons weer fijn naar de andere kant van de stad kan brengen.

3 januari hebben we lekker rustig aan gedaan want het was Michels laatste dag vakantie, jammer genoeg niet die van mij want daar lijkt geen eind aan te komen (ik heb niet meer gewerkt sinds begin juli!!!)
's avonds zijn we naar de wijk gegaan waar ik kom te wonen om een heerlijke americaanse burger gaan eten samen met een halve liter bier voor maar 5 euro!!! Toen ik daar rond keek werd ik toch weer helemaal gelukkig, daar is tenminste wel alles te krijgen en genoeg te doen om mezelf te kunnen vermaken.

Vandaag moest ik medisch gekeurd worden voor het hotel anders mag ik niet werken. En nu zit ik lekker te lunchen in mijn eentje bij de Wagas, nog even genietend van mijn laatste dagen vakantie want ik moet 10 Januari beginnen.

Nou dit was het wel voor nu. Ik heb sinds deze week ook een nieuw Chinees nummer: 0086 13166206831

daar mag je altijd naar toe bellen en smsen.

Het hotel waar ik voor ga werken heet Crowne Plaza Century Park en dit is de website: http://www.ichotelsgroup.com/h/d/cp/1/en/hotel/shgmr
mijn functie is Club Floor Manager

xxx Inge

  • 05 Januari 2011 - 20:11

    Twan:

    Hey Inge,

    Succes met je eerste werkdag volgende week!
    Voor mij zit het er hier bijna op... Kan ik Lierop weer even onveilig maken.

    Groeten aan Mich,

    Twan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Inge

Actief sinds 15 Nov. 2008
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 31570

Voorgaande reizen:

26 September 2010 - 28 September 2012

Shanghai

19 Februari 2010 - 18 Augustus 2010

Management stage China

20 September 2009 - 19 December 2009

Project Zuid Afrika

06 Februari 2009 - 14 Juli 2009

Mijn eerste reis

14 Oktober 2012 - 30 November -0001

wonen en werken in Dubai

Landen bezocht: